Organisatiebeschrijving
Stichting H.U.L.P. is een erkend leerbedrijf in Rotterdam, die werkt aan het sociaal maatschappelijke welzijn van personen in alle leeftijdscategorieën in Rotterdam, die weinig tot geen kans maken op de arbeidsmarkt. Stichting H.U.L.P. is een stichting, die naast zijn kernprocessen, jongeren een stageplek bieden zodat zij goed gekwalificeerd, de arbeidsmarkt kunnen betreden. Stichting H.U.L.P. werkt cliëntgericht met als doel cliënten voldoende te laten participeren binnen de samenleving. De stichting wil inspelen op de behoeften die Rotterdam heeft om de werkloosheid onder allochtonen, vooral, mannen op te lossen. Uit onderzoek is gebleken dat in de achterstandswijken de meeste uitkeringsgerechtigden wonen en mensen die leven onder de armoedegrens.

Doelstelling van Stichting H.U.L.P.
Wij zijn een stichting die de naam draagt “stichting H.U.L.P.”. Stichting H.U.L.P. staat voor Hulp vanuit het hart Unieke aandacht Liefde en Positiviteit. We geloven in de capaciteit van elk individu, daarom staat ontwikkeling van elk mens bij ons centraal. Wij willen de posities van mensen in de achterstandswijken met problemen op verschillende leefgebieden versterken, door onder meer de zelfredzaamheid te vergroten, burgerlijke participatie te stimuleren en het voorkomen van isolement. Deze mensen, in het bijzonder mannen, zijn vaak van niet westerse afkomst en hebben weinig tot geen toegang tot de arbeidsmarkt. Dit is vaak het gevolg van weinig scholing in het land van herkomst en daardoor ook de Nederlandse taal niet machtig zijn.

Visie

De visie van de stichting is ieder individu de gelegenheid te geven om zijn of haar capaciteiten te ontwikkelen. De visie bestaat uit het voorkomen van isolement en depressie door het op tijd signaleren en aanpakken van de problemen.

Missie van de stichting

Onze missie zal zijn mensen:
– de gelegenheid geven onder begeleiding aan zichzelf te werken;
– zich te laten ontwikkelen door middel van scholing en zo toegang te krijgen tot werk of eigen onderneming;
– geestelijk te ontwikkelen, ieder individu binnen zijn geloof of overtuiging;

• door middel van sport en gezondheidsvoorlichting te laten werken aan hun gezondheid;
  • zich bewust te laten worden van hun culturele achtergrond d.m.v. het organiseren van multiculturele activiteiten.

Om onze doelen te bereiken gaat stichting H.U.L.P. de volgende diensten leveren:

Individuele begeleiding
Bemiddeling tussen instanties
Ambulante zorg
Het houden van juridisch en een algemeen maatschappelijk spreekuur
Het geven van groepsvoorlichting over gezondheid en over andere onderwerpen waar vraag naar is
Het geven van Nederlandse lessen voor beginners
Het bieden van ondersteuning m.b.t. de opvoeding
Het bieden van budgettraining, samenwerking met verschillende organisaties en instanties, zowel nationaal en internationaal.

De stichting onderscheidt zich door haar eigen manier van werken. Wij zijn van mening dat elk individu zijn talenten bezit en deze ook wilt ontwikkelen. Hierdoor zullen wij ervoor zorgen dat de zorg die wij verlenen moet aansluiten op zijn/haar wensen en behoeften. De hulp-/zorgverleners denken mee met de cliënt bij het maken van activiteiten- en begeleidingsplannen evenals de werkplanning.

Om deze doelen te bereiken gaan wij samenwerkingsverbanden aan met verschillende expertises, zoals:
Onderwijsbureaus, thuiszorgorganisaties, zorgbureaus voor maatschappelijke dienstverlening, re-integratiecoaches, budgetbeheer coaches, leercoaches en sportcoaches.